Biografi

«På grensen til genialt», skrev Dagsavisen da rockepoeten Tom Roger Aadland gav ut albumet Rapport frå eit grensehotell i 2015. På den landsomfattende lanseringsturneen kunne publikum registrere at Aadland stadig tar nye steg som artist, komponist og tekstforfatter. At han er en av landets beste tekstforfattere har flere fått med seg, for når Hellbillies slipper sitt nye studioalbum i oktober, er Tom Roger Aadland mannen bak åtte av de tolv tekstene på plata. Singelen «Søvnlaus» har allerede fått strålende mottakelse av både publikum og presse.

biography-600x600

Den 24. mai, på Bob Dylans 75-årsdag, slapp Aadland singelen Eg må ha deg, Dylans «I Want You» i en energisk versjon. Responsen var overveldende positiv. Musikkbloggen The Wilhelmsens betegnet Aadlands Dylan-tolkning som «en fullstendig innertier» og gav terningkast seks. Artistkolleger var like begeistret. «Bravo!!», skrev Sivert Høyem på Facebook da singelen kom ut. Aslag Haugen i Hellbillies kommenterte at «alle som driver i faget låtskriving, vet at fallhøyden her er ekstrem…Tom Roger gjør dette på sitt eget morsmål på mesterlig vis!».

Alt dette lover jo bra i forkant av utgivelsen av det som kanskje må være den definitive mesterprøven for en som befatter seg med å skrive og oversette rocketekster. I september gir Tom Roger Aadland ut Bob Dylans femti år gamle mesterverk, rockens første dobbeltalbum, «Blonde on Blonde», i norsk versjon. Sanger som «Just Like a Woman» og «Sad-Eyed Lady of the Lowlands» har blitt gjendiktet til nynorsk, og linjer som «Shakespeare he’s in the alley» og «The Persian drunkard he follows me» har blitt flyttet til norske forhold. Og Johanna er fortsatt ikke her.

Tom Roger Aadland og produsent Lars Voldsdal (Madrugada, Hellbillies) har fått med seg stjernemusikerne Erland Dahlen (Madrugada), Tor Egil Kreken (Shining) og Kjetil Steensnæs (Bjørn Eidsvåg) til å blåse nytt liv i Dylans legendariske låter. Alle deltok på det kritikerroste albumet Rapport frå eit grensehotell. I tillegg har Aadland hentet inn den Bergensbaserte, men internasjonalt turnerende musikeren Sigbjørn Apeland på harmonium og hammondorgel. Albumet er innspilt og mikset i ABC Studio, Etne av Kjetil Ulland (Vamp) med støtte fra musikkstipendet Lokal Kraft.

Rapport frå eit grensehotell fikk flotte kritikker da plata kom ut i 2016. «Som Dylan kan Aadland med nokre enkle, suggestive fra­sar teikne opp ein augneblink og lade han med noko som får han til å verke avgjerande», skrev Dag og Tid. Albumet dreiet seg om menneskelig ensomhet og lengsel etter kjærlighet, og kritikerne var enige om at det inneholdt Aadlands sterkeste samling låter så langt. Singelen Like til mi dør gikk rett inn på A-lista hos P1, med over 2000 radiospillinger totalt. Lars Voldsdal produserte og mikset albumet, som ble mastret av legendariske Greg Calbi ved Sterling Sound, New York.

Høsten 2015 hadde Tom Roger Aadland suksess som oversetter i forbindelse med den spektakulære teaterkonserten «27 – The Club», en forestilling inspirert av skjebnen til seks legendariske artister som alle brant sitt lys i begge ender, og som døde 27 år gamle. Aadland stod for de norske versjonene av sangtekstene til et førtitalls låter, udødeliggjort av Amy Winehouse, Kurt Cobain, Jim Morrison, Janis Joplin, Jimi Hendrix og Brian Jones. «Her har Tom Roger Aadland verkeleg gjort ein kjempejobb som gjendiktar», skrev Klassekampen etter premieren på Brageteatret i Drammen.

Da Tom Roger Aadlands album Fløyel og stål kom ut i 2012, havnet låten Min beste ven på ein dårleg dag fort på A-lista på P1, og albumet fikk glitrende anmeldelser. «Låtskriver og formidler i særklasse» og «et av høstens beste album», var blant karakteristikkene av plata, som musikkanmelderne trillet terning fem og seks for. NRK1 viste utdrag av dokumentaren Fløyel og stål, som skildret prosessen bak albumet – skrevet i Sør-Afrika, innspilt i Oslo, og mikset i Los Angeles av stjernetekniker David Bianco (Bob Dylan, Tom Petty). Fløyel og stål var et melodisk sterkt album med et lydbilde preget av en rik vev av akustiske og elektriske strengeinstrumenter.

Fallhøyden var stor da Tom Roger Aadland gav ut oppfølgeren til kritiker- og publikumsfavoritten Blod på spora. Men Det du aldri sa (2011) fikk en flott mottakelse, og mange var imponert over at tekstforfatteren og komponisten Tom Roger Aadland  holdt samme nivå som gjendikteren. «Nynorske perler…imponerende sanger…inderlig og ekte» – lovordene var mange for albumet, som inneholdt en samling sterke låter med en musikalsk fot i rootstradisjonen. Teksten til avslutningslåten Postkort i oktober ble utgitt i antologien SamtidslyrikkEN.

Blod på spora, en gjendiktning til nynorsk av Bob Dylans mesterverk Blood On The Tracks, kom ut i 2009 til strålende kritikker. Særlig høstet plata lovord for de nynorske gjendiktningene. Fredrik Wandrup i Dagbladet kalte Tom Roger Aadlands versjon av albumet «vakker og rørende», mens Aftenposten skrev at Blod på spora var en «imponerende fornorsket klassiker». Sangen Vikla inn i blått ble senere av WiMP kåret til en av tidenes beste norske coverlåter. Responsen på albumet førte til en omfattende bibliotekturné landet rundt, og da Bob Dylan ble eget  universitetsfag, hadde Tom Roger æren av å holde åpningsforelesningen på Blindern.

Han har blitt omtalt som en «tekstforfatter av stort format» og «en melodisnekker av de sjeldne», men Tom Roger Aadland er også en bunnsolid og energisk utøver med en spesiell evne til å formidle innholdet i en sang. Han har sunget Dylan på nynorsk og framført egne, kritikerroste låter på tallrike konserter over hele landet de siste årene, og har rykte på seg for alltid å levere varene på scenen, enten han opptrer solo eller med fullt band. Han trives like godt på en svett rockeklubb i hovedstaden som på et landsens kulturhus ute i havgapet. Hellbillies valgte han som sin supportartist på jubileumsturneen i 2013; et par år tidligere framførte han vinnerbidraget under Dagbladets store Dylan-oversetterkonkurranse.

Før han gav seg i kast med Dylan, samarbeidet Tom Roger Aadland med den legendariske irske rockefotografen Fin Costello (Rolling Stones, Michael Jackson) om den spennende multimedia-turneen Pictures In Rock. Sammen besøkte de kunstgallerier og konsertsaler og presenterte en utstilling med Costellos ikoniske rockefotografier i kombinasjon med en konsert med Aadland og de irske toppmusikerne som deltok på debutalbumet Obviously Embraced. «En sabla fin kveld for rock», var en journalists oppsummering.

Etter reiser og konserter over hele Irland, var det naturlig for Tom Roger Aadland å spille inn debutalbumet Obviously Embraced i Dublin med irske musikere. Pianist og produsent Brian Connor (Van Morrison, Riverdance) hentet inn noen av Irlands mest anerkjente rockemusikere til innspillingene; folk med fartstid hos artister som Van Morrison og Sinead O’Connor. Etter å ha hørt opptakene, tilbød Alastair McMillan (U2, Rolling Stones) seg å mikse plata. Deretter ble sangene mastret av stjernetekniker Greg Calbi (Bob Dylan, Norah Jones) ved Sterling Sound i New York.

«We suspect that his lovely blend of melody and commentary will earn him loads of fans», skrev Irlands fremste rockemagasin Hotpress da Obviously Embraced kom ut våren 2007. Et halvt år senere ble plata utgitt i Norge, og også her var anmeldelsene svært positive. Mange trakk fram de sterke melodiene og de historiefortellende tekstene som preget albumet – enkelte mente at Irlands mytiske rockelandskap hadde hatt en forløsende effekt på Tom Roger Aadland som sanger og låtskriver.

Før han dro til Irland, hadde Tom Roger Aadland gjort innspillinger i Zimbabwe med lokale musikere og besøkt festivaler og konsertscener i Sør-Afrika med sin musikk. «Det kommer ikke som noen overraskelse at Aadland skriver gode låter», skrev Cape Argus da han spilte i Cape Town, og refererte til den brede musikalske bakgrunnen hans. Han har studert klassisk gitar med noen av verdens beste gitarister, og har skrevet musikk for alt fra rockeband til symfoniorkester.

Tom Roger Aadland er fortsatt på veien ˗ og fortsatt på vei. Etter å ha markert seg med tre sterke album med originallåter, har han nå bestemt seg for å gjøre nok et dypdykk i Dylans uliknelige univers. Denne høsten besøker Aadland kulturhus og bibliotek med sine versjoner av Dylans unike sanger om rastløshet, ensomhet og jakten på den store kjærligheten.